Tävlingsåret hittils

18 jan  Började åters första tävling med 90cm och 1m på Storviks-Ovansjö.
90cm= ute (felfri på 6 första hindrena sen började han stanna/ stegra vid utgången/ hindret där).
1m= 0+ute (samma hörn/ plats på hindret.)
Väldigt nöjd med hästen då han var pigg och alert, rentav lite snabb, dök dock upp något helt oväntat.

Var iväg på en payn jump på fältis i februari och gick ut i 90cm (pga mkt vattenmattor o titthinder). Gick katastrofalt. Massa stop samt han stanna och stegrade vid utgången! Hoppade sedan om felfritt.

2 mars  90cm + 1m på Gävle ryttarsällskap. Satte upp Johanna Frunck på han då han börjat tjafsat med mig.
90cm= 0 fel
1m= 0+0 fe l 8:e plac av 36st!
Han försökte minnsan även denna gång men Johanna röt i och var på han så efter några ggr prova han inge mer.
Superfina rundor!
Roligt & lärorikt att sitta på läktaren :)

22 mars  90cm + 1m i Söderhamn.
90cm= 9 fel (ett motorstop, ett pet och 1 tidsfel) En lite av och på runda. Red om felfritt!
1m= 4 fel ( ett pet på näst sista hindret, miss av mig men han försökte rädda upp det).
Lite undertempo/ av och på. Jag var lite halv jag med.

13 april  Första utetävlingen för säsongen. 1m + 110cm  Red själv 1m men satte upp Johanna Frunck i 110cm.
1m= 0+4 fel (Super! Dock glömde ja vägen lite och snäva/ tappa tempot in mot kombination = pet ut.)
110cm= 4 fel (Ett pet på nr2 pga lite tittig så tappa benen något).
Kändes super hela dagen! Dock våga ja inte på 110cm så Johanna red den, men efter 1m rundan vela ja om ja skulle rida själv nästa också. Kom fram till att Johanna fick rida så han skulle få en bra runda i kroppen! :)

26 april  1m och 110cm i Älvkarleby.
1m= 0+0 fel  4:e plac av 55st! (Nu kör vi! Vinnarskallen har man ju så drog på och snäva= bra tid!)
110cm= 0+0 fel  (Nollade, men red på säkerhet i omhopp för mer rutin).
Väldigt stolt! Vågade mig på 110cm igen o fick inte bara vår första nolla utan två! :D + placering!!


10 maj  1m och 110cm i Jäderfors  (dag 1). Min regional debut.
1m= 0+4 fel (Ett pet i omhopp helt mitt fel, la han galet).
110cm= 4 fel (Ett pet, lika som föregående klass).
Han var superfin och red bra rundor, dock med ryttarmissar tyvär.

11 maj 110cm i Jäderfors (dag 2).
110cm= 0+0 fel  6:e plac! av 39st (Superrunda! Vilket team!)
Han var helgrym denna helg, allt kändes lekande lätt. Omhoppningssvängarna var super.

24 maj  1m och 110cm i Österfärnebo. Lokal igen och det kändes överenkelt.
1m= 0+0 fel  2:a plac! av 24st (Han är grym! Med på noterna i varje steg.)
110cm= 0+0 fel  1:a plac! av 14st  (Vi vann!! :D)
Hur grymma är vi inte va, 1:a och 2:a på samma dag! :D     0,4 sek från seger även i 1m..

Sammanfattning av första halvan av detta år (bara en tävling i juni återstår innan halva året gått).
Han har känns bra hela vägen, men vi hart lära jobbat på med lite brister vi haft i kommunikationen. Dels att han börja testa mig endel, samt min hinderrädsla (dock inte hopprädsla!) jag har varit väldigt tittig och fobi för vattenhinder och därför blivit osäker och inte litat på hästen. Efter mycket jobbande har ja nu börjat slå iväg sådana tankar och tänka framåt/ över.
Med resultat!
Vi har jobbat ihop oss till ett bra team som litar mer och mer på varandra. Tack vare att jag vågar lita på han att vi kommer över nu så litar han på mig och gör det jag ber honom om. Även vattenmattor!
Och vilken kille Fyran blivit på omhoppningar! Vi har varit snabba varje gång nu, bara vi nollar så. Han har blivit mycket smidigare och vändbarare en tidigare.

MEN jag är fulltmedveten om att det kommer gå upp och ner, men vi kämpar på och håller glöden vid liv och tar det den dagen det kommer. Vi ser framåt nu :)

Tävlingsabstinens! Bara 2v till nästa på Gävle Ponnyklubb. Då 1m och 110cm.

Framtidsutsikt för resterande år: Vi rider på i 1m och 110cm, inom kort om det dyker upp tillfälle kommer vi nog prova på 115cm. Oavsett hur lockande det en ser ut på tävlingarna och "vi klarar det känsla" så bör ja träna mer innan vi debuterar 120 (jag är helt enkelt inte redo för det, måste jobba mer på min tajming).
Men Johanna har sagt att hon gärna gör det så letar tävling för fullt så de kan tävla 120cm.
Fyran är redo och vill verkligen ut och ladda på i det (enligt mig) lite större klasserna. (Han är tidigare tävlad 130cm och en dag kanske han kan gå det igen?).

Jag har en grym häst! <3



 

Lite bilder från senaste tävlingarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0