Hopptränade lite själv i torsdags

I torsdags hoppade jag hemma på ridbanan med Fyran. Ellinor var med och hjälpte mig med hindrena.
Värmde upp på små kubhinder och sedan hoppade jag 5,5an på ena långsidan och på andra sidan hade jag några hjälpbommar innan en oxer. Red om vartannat, så de blev varierat åt höger och vänster håll.

Sen höjde vi upp bara 5,5an och red den några ggr. När vi kom över 110cm red jag in i galopp vilket blev lite knasigt, eller första gången bra. Men på 120cm kom vi fel in och helt tight så Fyran hoppa rätt upp i luften men klarade det fint! Vilket resulterade i stop andra gången pga att han blev osäker och jag osäker på om avstånden var rätt osv. Sänkte ner och tog det tills vi var säkra igen. Men tog undan bommarna för att inte krångla till det.

Efter det hoppade jag andra långsidan med 3 bommar före och ett galoppsprång till oxer.
Vilken king! Hoppade på så bra! Hela 125cm tog vi oss över utan minsta bekymmer.

Avslutade med att hoppa oxern utan bommar på 1m åt vardera håll några ggr. För att känna om jag kunde känna in avståndet utan bommar. Det gick bra! Första sög han tag i hindret lite sent så han rev men sen så.
Det var en rolig grej idag att han sista biten sög tag i hindret/ ökade på. Det är inte ofta han gör faktiskt.

Red han utan förbygel/ martingal idag för att de om det gick och sadeln låg kvar där jag sadlat på han och ingen trams med huvudet, men de blir ju annat att styra runt en bana så ska prova lite mer.
Men vilka språng han fick! Superbra! Som att han kände sig fri, slippa en förbygel som trycker emot i varje språng. Jag höll ju på att åka ur sadeln ibland ;)


Ska köra stenhårt med bommar och småhinder för att lära mig känna galoppen jag kan reglera så vi kommer rätt på hindrena. Så jag någongång kan hoppa banor på högre höjder också.
På tävlingar går det oftast, inte alltid, bättre för då är det bara nu kör vi som gäller och jag tuffar till mig. Då har man inte tid att fundera kring det liksom.


 

 
Han kändes fin och fräsch! Senare på dagen hämtade jag ut hans nya benskydd jag beställt, Veredus Carbon Gel och de satt perfa! :) och en lädergrimma som han kan ha i transporten. Skit snygg blev han!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0