Hoppträning dag 1 (av 2)

Idag har jag & Fyran ridit till Olstorp och hopptränat för Lotta. Eller det var markarbete idag.
Var bara jag, Anton och Anna. Vilket innebar hårkörning. Ja var held död i benen efteråt och Fyran massa svettig. Träning som den ska vara helt enkelt ;)
Det är väldigt givande att träna för Lotta och jag gillar att rida med bättre ryttare (de tävlar på 1,30-1,40m) för man kan se och lära sig så mycket av dem också. De sätter visserligen på gott och ont mer press på en själv också hehe. Men de behöver jag.
 
Vi värmde upp massa varv över en lång rad med upphöjda travbommar på en volt där vi direkt efter bommarna skulle flytta dem för inner skänkel men samtidigt inte tappa på framåtbjudningen. Först åt höger, sen vänster, höger igen och vänster. Intensivt.
Det blev bättre och bättre och gick bra faktiskt efter en stund :)
Sen hoppade vi en ganska trång tre studds på volt där vi efter hindrena skulle flytta hästen lite för inner skänkel och sedan rida dem framåt för att ta tillbaka dem inför hindrena igen.
Det gick bra!
 
Avslutade med att hoppa lite hinder över diagonalen. Innan vi la ihop allt till en bana, vilken gick:
Travbommar på kortsida, galopp och hoppa på diagonalen ett litet plank-ett galoppsprång-oxer, ta tillbaka nästa kortsida studdsen, framåt igen på diagonalen med ett litet plank-ett galoppsprång och räcke för att sedan bryta av till trav igen och över cavalettin. De kanske låg på 1m på slutet räcket och oxern, annars var det mest småskutt idag.
 
Jag gillar Lottas övningar! De är bra och väl genomtänkta.

 
Det gick ganska bra idag iaf, klarade övningarna bra.
Det jag ska tänka på är att hålla mer på tygeln så den inte glappar, att ge han stöd helt enkelt. och kanske supporta han lite mer ibland. Det vart bra sista rundan iaf.
Återigen de där jäkla stödet på bettet och ha han lite mer mellan hand och skänkel.
Hästen var iaf väldigt fin :) Undrar om han orkar hoppa imorgon eller om han har träningsvärk?
Jag är iaf taggad på mer hoppning då!


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0