Galopparbete i skogen

Idag var herr Fyra väldigt ivrig! Pigg och sprallig, ex antal ggr ja hängt löst om ja inte haft supergrepp sadeln!
Jättelänge sen jag red i Pessoasadeln nu och gud va jäkla skön den är! Vilket grepp och allt!
Det fungerade väldigt bra med sadeln idag så ska prova den på torsdagens hoppträning så jag ev. kan börja ha den igen bara på hoppträningarna/ tävling.
Såfort jag får råd ska jag försöka köpa en dressyrsadel också att trimma i så kan ja ha santa cruz sadeln vid uteritter.
 
Men nåväl här kommer lite om ridpasset idag. Som nämnt ovan var han väldigt pigg och sprallig, hoppade hit o dit ibland. Vi red bort på Bostigen för jag hade tänkt galoppera backe med han, men det visade sig inte gå eftersom skogsmaskinen stod där och de va travar med träd längst båda sidor (=tittig häst). Men han gick faktiskt duktig förbi :)
Istället fick det bli längdträning i galoppen, uthållighet. Red bort till Bostigen och galopperade istortsett hela vägen bort och tillbaka (från backen alltså). Bara lite kort skritt 2-3ggr.
 
Red i ett lugnt grundtempo, som jag ökade och minskade emellanåt. Stod i fältsits mesta dels.
Brände lite i benen ett tag hehe.
Hästen var så jäkla fin! Han hade jättefin galopp med mycket go i och jättefin form! Krökte ihop sig lite faktiskt,
Tränade på att han skulle lyssna snabbt när jag tog tillbaka han och ökade direkt jag sa till. Ville ha snabba reaktioner, vilket jag mestadels fick! Han tyckte det var lite jobbigt så bröt av till trav nångång och ja han få han fortsätta ibland.

Dessutom provade jag att byta galopp på rakt spår mitt i skogen och han gjorde det kanon flera ggr! :D
Verkligen samlad och fin.
 
Trött blev han så vi travade av oss hemåt och skrittade mycket.
 
Smörjde sedan sadeln + lite prylar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0