Årsdebuten

I lördags var vi iväg på årets första hopptävling, det var på Storvik-Ovansjö och Elin var chafför.
Vi kom dit alldelles lagomt till första klassen startade (80cm) och fick bara lite småstress när de sa att det skulle vara 10-15min mellan klasserna bara! Gjorde iordning Fyran och sen gick Elin runt med han medan jag gick banan. Var sist och han gå 6 av 8 hinder innan de skulle starta, hur fasen fort skulle de gå?!
 
Trava fram lite innan jag fick komma in på framhoppningen, som var på en liten de l inne i ridhuset.
Ganska omgående började jag galoppera för att hinna med och skutta över kuberna nångång innan vi hoppa räcket och efter det oxern. Han kändes super!
 
90cm: Väl inne på banan fick vi gå runt litegrann innan starten och då ja satte av var han pigg o alert. Hoppade superbra! Både tempo och sprången var perfekta fram tills hinder nr.6...
Det var ett gul/svart plank som låg bortfrån hörnet mellan läktare och framhoppning och de sa stop.
La en volt och det sa stop igen och igen. För varje gång kom vi längre ifrån och han tjura ihop rejält. Så fort jag sa till han med sporre, skänkel eller spö stegra han bara mer, stanna och bort från hindret.
Jag valde då att hoppa hinder nr.1 innan vi gick ut. Gick super!
Lite lack vart man men samtidigt han var ju så jäkla fin! Det var ju ingen skit stop iaf utan han hade en stark åsikt om detta.
 
Gick runt mellan klasserna med han och sen fick Elin ta över när jag gick banan, han gå hela denna gång.
Hängde på låset ;) men ändå var det tight.
 
På framhoppningen var han sedan åter igen fin! Hoppa allting bra, kom något tight nångång, men vi va 6 hästar och nån bråkig så ALLA var ivägen för ALLA hela tiden.
 
1m: Han gå runt endel medan ekipaget före red och visade han de jag ansåg vara läskigaste hindrena. Eller vi gick lugn och ställde oss bredvid dem och ett par prova ja "Alex tekniken" (kan skriva om det sen, men hon lärde mig en grej sist på hoppträningen hur ja ska visa hästen titthinder).
Han var lugn och fin.
När ja fick startsignalen la ja på galoppen och han gick inte fram ordentligt, då bara mana ja litegrann så sviiish öka han iväg direkt. Styrde mot nr. 1 och han hoppa gallant, vidare på nr.2 (som var hindret vi stanna ut oss på i förra klassen) och han gled över, vidare på nr. 3 som var en oxer, sväng runt på nr.4 som var ett räcke vita bommar med grönt "minigolfbanamaterial" fält på, klara fint och vidare mot nr.5 som var järnvägen med ett tåg under. Ja gasa på så vi hade inte tid att titta, hoppade bra! Sedan kom nr.6a-b som var kombination alltså. Ja red på bara i ett bra tempo så kom vi perfekt in och ut sen vidare mot nr.7 som var sista hindret. Strålande!
Vi la upp ett ganska högt tempo och höll det hela vägen, så vi kom bra på alla hinder och han hoppa kanon!
(Hade andra snabbaste grundtiden).
Men iaf så var det en A:0/A:0 (som är vanligast) och det betyder att där mål på grunden är börjar tiden på omhoppningen (starten) och ja behövde bara använda mitt mina tankar för att kommunicera tror ja så vi ökade på återigen och styrde mot nr.8 (första i omhopp) och där tog det stop. Långt innan hindret. Och igen och igen.
Lika som i 90.. Stegra och for..
Efter 3:e stoppet vart ja fundersam om ja verkligen stannat ut mig eftersom de inte sa nåt? Ja gick en sväng och dommaren peka på hindret så vi prova igen. VI fick ett 4:e stop och först då sa hon att jag var utesluten hehe.
Jag red på och hoppade nr.5 (järnvägen) innan jag red ut. Lära ropa ja kommer här nu! för det stod en häst bakom hindret och de roliga var att hon fick den inte därifrån och ja kunde ju inte stoppa mitt i allt men vi klara utan att krocka ;)

För att sammanfatta: Det var ett helt annat hinder, men det låg på samma plats på banan och skulle hoppas från samma håll. Bort från de andra.
Så Fyran fick nån fixidé att där inte kunde hoppas. För ja hade ju ridit förbi framhoppningen och RUNT detta hinder 2ggr i grunden utan problem. Kanske blev det nåt konstigt ljus eller va sjutton som helst där som han tyckte var konstigt?!
Ska kolla med Alex på tors om hon har nån idé/ om han vart sådan förut?
 
Jag är iaf väldigt nöjd med vår insatts! Hästen är i toppform och känns superfin! Pigg, glad och alert!
Vi har äntligen fått upp tempot och han hoppar super!
Känns dessutom skönt att vi hoppa flera titthinder utan problem och att det egentligen inte var något hinder problem vi hade utan nån fix idé, vilket innebär massa ledarskapsträning framöver!
 
Får se om vi kommer med i DIV III laget (Går i 1m) med 3omg, en i mars, april o maj.
Vore jätteroligt och bra för oss så jag kan rida 2st 1m tävlingar tills det blir dags att kliva upp på 110cm igen.
Men vi får se. Osäkert med lagledare och allt då Tina trappat ner..
Fast å andra sidan verkar vi ha svårt att ens få ihop något lag i år :(
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0