Ridhuset dressyr/ vattenmattträning

Idag har vi varit till ridhuset med Fyran. Trimma dressyr.
Värmde han först då han fick gå fritt och bara komma igång i samtliga gångarter o la in volter lite här o var.
Sen fick han jobba i galoppen på volter o fyrkantspåret (red dock bara på halva ridhuset mestadels då de hade sadelprovning på andra).
Han var oerhört stel och tungriden i början.Shit va de värkte i armarna för ja fick hålla hårt i han. Provade ett nytt bett (som han ska fungera väldigt bra på enligt fg ryttare) och visst de gick ju kanon ute, men i dressyren var det inte lämpligt. Han bli ju liksom stark men samtidigt är han väldigt känslig så de va nog lite för skarpt, han gick mycket med huvet i luften innan han kom ner. Det var ett tredelat D-ring med kopparrulle i mitten,.
 
Han blev hela tiden bättre och ja red på en åtta i galopp och gjorde galoppombyten och la in extra varv så man inte behövde byta hela tiden. Gick bra! Dock gled han iväg åt ena hållet så ja fick kämpa lite mer i det varvet.

Efter en liten pause red jag på en åtta igen, men åt andra hållet, och red i trav- gjorde galoppfattning i mitten innan ja gick ut åt andra hållet - bröt av till trav efter halva varvet och så trava vi igen innan ny galoppfattning o nytt varv. La in lite volter i galopp o trav då och då.
TIllsist galopperade jag på åttan och bröt av till skritt några steg innan galopp åt andra hållet, förenklat galoppombyte. Fast eftersom Fyran är kung på att byta galopp i galopp så är det bra/ stärkande att göra det från skritt/ trav/ halt. Han var suuuuuuuuuuuper fin när han mjukna till! :D Kunde lätta ur nästan helt i handen och bara hålla ett mjukt stöd, precis som det ska vara. Som jag vill kunna rida hela tiden, hatar att behöva hålla så hårt som man ofta lär på herr F. Mer trimning så kanske han fortare blir mjuk iaf.
Han gjorde alla övergångar framåt bra, men när man skulle bryta av var det värre. Det måste vi träna på! Huvet i luften och flertalet travsteg innan vi kommer ner i skritten från galopp.
 
Fyran vart trött! och svettig!
Men vi avslutade med att hoppa vattenmatta, lär försöka göra det några skutt bara såhär när ja har chansen.
Första gången kom vi mot hindret och strax innan la han in tvärniten och sen hoppa iväg åt andra hållet...
Då gick ja tillbaka till hindret och när han ställt sig där tog vi en volt och påt igen och då röt ja i och han segla över.
Tog några skutt åt vardera håll och de gick super. Höjde upp till 80 sen bara för att de skulle bli ett litet hinder av det iaf och han flög fint över :)
Han var taggad och drog iväg i galopp fasten ja bara skulle skritta lite och jag tyckte de va skit skoj också så vi tog ett hinder till (eftersom de var några framme redan) och direkt på vattnet efter (3-4galoppsprång mellan kanske, minns ej) och de va såååå kuuul så vi red vidare på andra sidan och hoppade ett "skylthinder" (nå typ murskyltar) och han bara ok matte vi hoppar. Så duktig som hoppa utan tvekan! :)
Tog det en gång till då vi kom lite nära första ggn och sen travade jag av han.
Stackarn var helt slut och travade runt med huvet i backen nästan :P
Hoppade av och ledde runt han som avskrittning iaf.
 

Är väldigt nöjd med dagens ridpass ändå.
1. att han vart så trött/ svettig känns bra för att då vet jag att han tränats ordentligt!
2. trotts att han var sjukt stel/tung/jobbig i början mjukna han och var skit fin tillsist!
3. vi hoppade vattenmatta och titthinder superbra, ändå minuset är att det först blev ett stop.
 
Får slänga ut vattenmattan varje gång i ridhuset tills han börjar hoppa det på FÖRSTA anridningen.
Jag tycker jag verkligen försöker och siktar på det, ändå blir det tvärnit. Så vi måste väl träna på då?
Kan ju inte komma på tävling och stanna bara för att de är en vattenmatta...


Har kommit på en idé på hur jag kan fortsätta jobba bort MIN rädsla för vattenmattor/ titthinder, så det ska jag prova med också. Då behöver inte ens F vara med om det går enligt min plan.
 
Längtar tills ridbanan tinat upp och är fin igen så man kan ställa upp egna hinderbanor för ja har massor med titthinder grejjer där.


Soooooooommmar!
 
Imorgon ska jag och Ellinor tömmköra tvååringarna :)
Fyran har vilodag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0