Hoppträning bana

idag har jag & Fyran hopptränat. Såklart när jag tog in han hade han tappat en sko..
Så det blev att ändra lite på planeringen så vi fick skjuts till ridhuset (brukar oftast rida dit ilag med Jill).
 
När vi värmde upp idag gjorde vi det lite tillsammans och med enhandsfattning hela tiden.
Egentligen var det inga problem alls med en hand, det enda som var svårt var att få ut han i hörnen. Blev att han gena lite.
Men inga problem att svänga, göra volter osv.
Sen hoppade vi även fram på ett hinder med bara en hand i tygeln. Gick super!
 
Sedan hoppade vi en bana, det var mycket titthinder med sockerbitar under hundrena, traktordäck och vattenmatta samt lite kluriga svängar/ linjer.

Första vändan gick lite halvskit. Jag hade fortfarande inget spö sen uppvärmningen och rider inte med sporrar på träningarna längre (borde kanske plocka på dem ett tag igen?) så han lyssna inte riktigt på mig så fick inte igång galoppen. Gick segt på nr1, nr2 kom lite konstigt för ett galoppsprång för mkt och sen kombinationen blev de inte heller så bra in men gick bra eftersom de va en med två galoppsprång emellan. Sen nr 4 var en sväng tillbaka och vattenmatta och där vart de liksom bensinstop. Inte sådär livrädd stop som han brukar köra, utan mer att de bara tog stop.. la en volt och då hoppa han och sen vidare på nr5 runt tillbaka på nr6 och ner på nr7 som var en oxer med traktordäck. Efter vattnet kom han igång lite mer så 5-7 gick ganska ok.
 
Fick ta om banan sen och då tog jag med mig spöt. Då höjdes hindrena till ca 1m.
Kom inge bra in och de vart lite sioså med tempot och språng och alltihopa. Vattnet rev vi för vi kom fel också.
Dåligtdåligt kändes det, liksom första rundan.
 
Fick ta om hela banan sen efter nån till hoppat. Då fick ja ta om några galoppfattningar tills han reagera direkt och fick då igång galoppen finally.
Han hoppade på jättebra och vi kom ganska bra, kombinationen blev de lite tight in men en liten smackning så klev han på bra iaf. De flöt på bra och sen in mot sista hindret så var ja så fokuserad på hindrena så ja missa efter nr6 att det stod en "bajsskyffel/sop" ivägen mitt i (hade agerat broms åt föregående ekipage) så ja vart helt ono vilken sida ska vi passera och nu kommer han bli livrädd och nu jävlar rider vi fan över den men kom precis bredvid hehe och mot hindret kort därefter så ja vet inte riktigt vad som hände men vi kom väldigt fel så han hoppa men krascha i hindret. Stackars liten han som var så duktig/ modig och försökte iaf.
Klappa om han och sen tog ja om två sista hindrena igen efter att alex flyttat skyffeln.
De hade ju gått så bra och vi kom jättebra mot hindret sa Alex så de va så typiskt mig att störas av en sådan där grej, men ja va så fokuserad på hindret som hon sa också så ja inte ens såg den fören ja landat ordentligt efter föregående hinder hehe.
Iaf tog vi om de två sista och då flöt det på kanoners! :D
 
Nu måste jag börja kräva lite mer reaktion av herrn. Varje trimpass ska han lyssna direkt från början så går det bättre. Han som har varit så pigg och självgående flera veckor nu så kom ett sådant skitpass igen :(
När han är såhär tillbaka så måste ja kämpa för att rida han framåt och hittar inte alls ridningen iom att jag hela tiden är lite före honom. När han vart pigg har jag kunnat sätta mig tillbaka och bara känna/ vänta in sprången i lugn o ro. Mycket mycket bättre!!
Här ska nötas på!
 
Ibland rider man sådana pass när allt känns skit, eller mycket iaf. Bara att slänga i soptunnan och gå vidare, ta med sig det bra och det man ska ändra på till nästa gång.
 
Amanda skulle komma förbi o slå på ny sko imorgon iaf.
 
och på lördag är det pay´n jump i Högbo, jag vill ju vara med :(
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0