v.49

I måndags var vi ett gäng som red en sväng runt i byn med hästarna.
Jag- Fyran, Loa- Nice, Marlene- Danne, Charlotta- Tusingen och Martha- Dotte.
Speeedar Dotte var ända upp i rumpan på oss och försökte springa om ;) vet inte vad som hänt plötsligt var hon bara så för nåt år sedan nu.
Vi andra skrittade mestadels och tog nån liten kort travsträcka. Så jäkla hårda vägar nu :(
 
Igår var vi till ridhuset med Fyran. Jag tänkte egentligen bara småskutta nåt språng med han, men så hade Lotta ställt iordning bana inför kvällen med titthinder.
F var pigg och framåt när jag värmde upp, lite laddad och såg lite spöken. Hoppade fram på en låg tre studds som låg på kortsidan fast utan väggen. Mer mitt i. Så de vart jättekort anridning och ut. VIlket var skitsvårt ju att få med tempot på hästen, iaf på F vart det jättekonstigt och han fick sträcka as mkt för att nå fram. Inte helt framme helt enkelt.
Så vi gav de några försök se pausa vi lite.
Hoppade sedan ett hinder på volt åt båda hållen. Gick jättebra, gick sämre och ja hitta inte felet men de va nog tempot att han var lite för lite alert, men sen gick det bra igen!
Avslutade sedan med att prov hoppa de där titthindrena. Det ena ett grönt hinder med en stor triangellåda under, han tyckte de var läskigt att kolla på men när ja sen prova hoppa så var de inga problem alls! :D
Det andra var ett brunaktigt hinder med en stor typ planka/grind under med typ prickar/blommor på?
ca 90cm (och det högsta för dagen, vi hoppa lite på lägre hinder idag bara inför träningen).
Han hoppa utan att tveka där med!
Var så nöjd över hästen och han kändes så bra så vi provade att vända och hoppa dem åt andra hållet, det gröna hindret hade på den sidan en rödsida på lådan under vilket stack ut och var mkt läskigt sa hästen. Men när ja styrde mot hindret hoppa han utan att tveka! :D
Lika med bruna hindret, fast vi kom lite vingligt mot (mitt fel) så hoppa han superfint!
Travade av han då och han vart lite trött.
Var mycket själv i ridhuset men var tof 4 till, men de flesta kom mot slutet.
 
Jättenöjd med Fyran! Han var pigg, glad och positiv. RIder nu utan sporrar och med vanligt tredelat bett och känns så bra och att han är så framåt nu! Vill rida så mkt som möjligt utan onödiga prylar.(ja ibland måste man ju ha sporrar osv. men rider helst utan).
 
Idag har jag & Elin tränat med föl...ursäkta. Ettåringarna!
De fick ha träns med tyglar (leddes dock i grimman) och Tiger hade sele på sig medan Nalle fick ha Jazz lilla ponnyputa (tog bort stigbyglarna så vägde den ju ingen alls) med svanskappa, så blev det som en sele nästan också. Gick bort på Nymsve till stora vägen. De var jätteduktiga, pigga! och Tiger lite väl het, fick ont i armen!
Men han var duktig ändå, lite busryck bara.
Mötte en lastbil tom, de va super!
Efteråt trickträna vi en snabbis, de fick kliva upp på en grej med båda frambenen. Nalle fatta direkt och var kanon! Sen var han lite trögare när han skulle prova igen, men efter mkt om och men klev han upp engång till.
Tiger prova också, med lite hjälp av mig kom han upp ;)
 
Senare kom Kim & Tilde, vi tog en ridtur.
Jag- Fyran & Kim- Nice barbacka var vi och Tilde red Dotte. Mysigt att skritta ut med pannlampor mitt ut i skogen, men vi red efter vägen också.
Alla skötte sig bra! Vi skritta bara men Dotte trava typ hela tiden. Pigg som alltid.
 
Imorgon är det hoppträning för Alex igen, ser jag framemot. Dock kommer snöstormen imorgon.
Ska försöka få in bilder hit från iphonen, vi ser väl om ja lyckas eller inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0