Lotta träning

Jag & Fyran tog en ridtur till Olstorp, red ut med 40min marginal och kom precis i tid ;) Seg häst när man skrittar bortåt + att han stanna o tjafsa några ggr, tyckte vi skulle vända hemåt för däråt brukar vi j inte gå..
Men de va inga större problem.
Skönt med en uppvärmd häst iaf!

Väl framme trava jag lite och började sedan galoppera i bägge varv. Det störde mig dock väldigt mkt att det nyss vattnat banan så den var helt dränkt. Var livrtädd för att gå ikull!
Så de vart mest galoppera på fyrkantsspåret och parera lite.
 
Vi började sedan hoppa fram på en linje med ett räcke och tre korta galoppsprång fram till ett kubhinder.
Fick rida väldigt lugn kort galopp och det rullade på bra, blev lite mer att jobba på när vi kom upp på 1m, men de gick bra!
Vände på steken och börja med lilla kubhindret och sedan tre galoppsprång till oxer.
Eftersom det var mini in gick det att ha något mer tempo iaf men fortfarande rida ganska kort galopp.
Det gick bra! Men alltså speciellt då man rider han sådär kort tar han ju i så mkt så man flyger ju lite haha.
 
På andra långsidan stod en tre kombination. Vi började med att hoppa första och sista hindrena som en åtta.
      I        I              II          ( <-- kombinationen ritad)
Vi red på en åtta och hoppade alltså inte mittenhindret just då. Är inte alls van att hoppa så och man kom snet in, ja kom för tight ofta, fick inte med han i svängen sen och blä gick det. Fick till några ok språng.

Sen hoppade vi hela kombinationen från höger först.
Räcke -ett galoppsprång- Räcke- två galoppsprång- Oxer (med vattenmatta).
Fick inte till galoppen helt och hade svårt att få han att nå fram. Han kämpade på iaf goplutten!
Hoppade på så ja höll på att flyga ur sadeln ;) Rev oxern ut ett par ggr tror jag. Då bocka han på ut av helskotta, en gång riktigt ordentligt haha!
Vände på det och då blev det ju oxer 2gs räcke 1gs räcke. Blev lite trängre åt det hållet. Minns fasen inte ens hur det gick.. Bättre tror ja? Nja ja minns inte haha. Över kom vi iaf!

Avslutade med att hoppa en lite högre oxer då vi bara skulle rulla på i en bra galopp.
Jag och de på min höjd hoppa bara en gång, varför vet ja inte?
Sen var det två som hoppa massa ggr på typ 130-140. Roligt med mixad grupp! :D
 
Nöjd med hästen, han kämpade på och var ärlig hela tiden, hoppade på bra men jag måste få snurr på galoppen mer och den där hinderkänslan var inte riktigt där idag.
 
Jag är en person som lätt mister konscentrationen i min ridning, som nu när det var för vattnat kunde ja bara fokusera på att inte rida omkull. Vart jag kunde rida och inte...
 
Fick bra tips av Lotta så nu ska jag fokusera på att ha blicken framåt och med hästen så blir det lättare att följa med när han skjuter ifrån sådär. Och inte som jag nu, kolla neråt, då flyger man mer. Och de har hon ju rätt i!
 
Travade av Fyran lite och sedan skrittade vi hemåt. Hoppade av och gick från holmsbacke.
Kom på att jag ska promenixa halva vägen dit/ rida halva och påvägen hemåt rida halva/ promenixa halva.
För det tar ju sin lilla tid med allt. 2,5h ridning kom jag fram till..
 
På onsdag är det hoppträning på Fältis (Fyran) och på torsdag drar träningen igång för Alex på Olstorp (Nice),
Sen ska jag ha Fyran på Alex och växla på Fältis tror jag till de gångerna är slut. 7ggr kvar med ons.
 


  

Kommentarer
Postat av: Stockholmsjenna.se - En del utav HorseSpot

Vilken lotta är det du tränar för?

2013-10-22 @ 16:41:56
URL: http://stockholmsjenna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0