Ridskolan tis och ons

I tisdags red jag Calito: Vi hade dressyr och tränade på förvänd galopp först på rakt spår och sedan även på böjt.
Han var väldigt fin i formen tyckte jag i skritt och trav men hade svårare i galoppen denna gång, som han annars brukar vara fin i.
Övningen gick bra förutom när vi skulle galoppera på hela spåret i förvändgalopp för då fick ja tokfel på alla.
Vi är liksom 8st på litet spår och då får ja stress och andra klagar och blä.
Dessutom såg Cicci bara när det gick skit, och hängde upp sig på de hela lektionen fast det var EN gång ja inte fick med hela sidan på honom.
Nej där höll ja på att tappa humöret helt. Jamenar hästen fatta galopp direkt ja vänt han och ja skulle bryta och fatta om så tror ridläraren att ja verkligen var så dum att ja försökte fatta felvändgalopp i en kurva. SHiit. Tror de ja är nybörjare eller?! och om ja inte får fatta galopp på spåret, vart fan ska ja göra det då?!
Nej ja blev bara förbannad helt enkelt synd då hästen annars var väldigt fin och gjorde ett bra jobb.
Nu var jag väl snäll sa Cicci om att ja fått Calito ;D (ja valde han i första hand så fick ja han!)
 
I onsdags red jag Calito: Vi hade banhoppning med 9-10 hinder.
Först var han fin i uppvärmingen och sedan vart han tvär och ville inte alls sammarbeta. Men efter vi galopperat lite blev han mjukare och gick i bra form.
Vi började hoppa fram på ett hinder och de gick väl ganska ok.
Sedan hoppade vi banan en gång på ca 80cm. Det vart ganska mkt av och på med tempot. Så jag vart inte nöjd.
Ja försökte rida på han lite men de liksom var lite handbroms i. Sen var det bara böjda linjer hela tiden med kluriga svängar osv så man verkligen lära få med hela hästen runt och då vart det lite dåligt med tryck.
Andra vändan låg hindrena på typ 90cm nåt. Det gick lite bättre men saknade fortfarande tryck i han.
Några sträckor fick ja upp tempot lite mer och ibland vart de så stora språng haha. Man flyger ju.
MEN han kändes väldigt stadig hela tiden även när vi svängde och han landa efter hinder osv. :)

Det var en jäkla tur då jag glömt mina sporrar hemma att ja stötte på Emilia så ja fick låna hennes :P

Elin var med och kollade så hon gav mig lite att tänka på. Hon tyckte ja såg ut som en trasdocka ihoppena. haha.
Ska försöka tänka på det till nästa gång och följa med hästen längre i språnget innan ja sträcker upp mig. Men de känns som de är lättare att hästen tappar balansen då. Ska prata med Tina om det haha.
Men han tar ju sådana jäkla språng också..
 
Tina tyckte att det bara blir bättre och bättre fortfaranade. Nu får ja upp hans huvud där han ska ha det men ska rida han lite mer framåt, nu är de lite tröga efter betet så de va bra kämpat tyckte hon. Man såg att ja verkligen försökte.
 
  
Typ sådär såg banan ut, lite andra mått och vinklingar men någotsånär iaf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0