Privatlektion Dressyr

Red privatlektion dressyr för Cicci G. Jag valde att vi skulle fokusera på att jag ska kunna hålla honom i en stadig form, att inte tappa bort han i övergångarna.

Calito: I början gick det inte bra alls, han var stel, dragig och ja fick inte till han alls.
Efter lite kämpande mjukna han till och de gick bättre.
Red på en stor volt nästan hela tiden och började med att rida skritt- halt och endå behålla han på tygeln, och sedan skritt - trav-skritt och fortsatte sedan skritt- galopp- halt- galopp-skritt- galopp - trav haha. Ja ni fattar mellan de olika gångarterna ;)
Är väldigt nöjd med resultatet, det blev verkligen bra!
Fick han att galoppera fint och övergå direkt till skritt med fortsatt på tygeln.
I början vart det trav mellan men så prova ja som Cicci sa till mig att ta till i han. Fan ja höll ju på att flyga ur sadel av förvåning nästan, han gjorde sådan fin övergång haha. Och fortsatte.
Avslutade med att trava han runt fyrkantspåret för att se om jag kunde rida honom rakt och endå bibehålla formen. Gick superbra!
Kunde jogga av honom under lättridning med en väldigt mjuk hand och han behöll en låg form.


Cicci tyckte att det gick väldigt bra och att ja hade en bra hand.
Stor skillnad motför förr ;)

Är jättenöjd över dagens ridpass! Känner att jag verkligen fått ut något av det och kommer ha det med mig att fortsätta jobba med. Nästan så de blir lite spännande att kanske prova lite imorgon när jag ska ha Calito på hoppningen!

Det jag nog ska tänka mest på är att tygeln inte får glappa något och inte släppa efter (fören ja verkligen vet vart ja har han), att hålla en stadig hand emellan övergångarna och att ja ska variera min hand mer dvs. lägre/ isär när det behövs osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0