intervaller och hoppning

Idag har jag och Josse ansträngt oss lite, ridit snabbjobb. Bra för konditionen!
Nice: Red ett varv på Bergstig + en lång backe. ca 1h och 10min.
Skrittade och travade igång dem först och sen ladda vi på lite i trav och tog några lugnare galopper.
Sen vid första långbacken starta vi våra intervaller.
Jag och Nice galoppjobbade och rejsa på lite medan Josse red monté på Sweetan (hon skulle också galoppa men hästen ville trava på idag så en intervall blev galopp resten trav för dem).
De gick ju undan endel men endå långtifrån max speed.
Ett bra tempo nu när det var ett tag sedan.
Stod upp i tvåpunktssits (som tydligen är ordet man använder numera) mestadel av ridturen.
För när vi skulle jogga lite lätt emellan drog Sweetan på så vi fick även trava på också ;)
Två svettiga hästar som fick duscha och linimentas och två glada ryttare för att de skött sig så bra! :)
Nu ska vi träna på med kondisen på oss alla med snabbhet och styrka!
 
I onsdags hopptränade vi.
Nice: Red ilag med Josse - Sweetan och Anna - Davinda, vi började med att rida ut i skogen en sväng rakt upp och sedan red vi på ridbanan.
Hoppade ett litet kryss först alla tre. Hästarna var duktiga.
Men min klantiga häst var lite slarvig med benen så efter vi hoppat krysset en gång så i kurvan snubbla hon så vi gick omkull.
Men det gick bra med både mig och hästen :) Lite grus på nosen fick min lille pålle bara och ja ett litet blåmärke på höften bara. Gjorde inget ont alls iaf så vi klara oss bra. Men ja trodde hästen faktiskt skulle komma på mig.
De är det som är läskigt när man går omkull, man vet aldrig vart hästen landar..
Hoppade upp direkt och vi fortsatte där vi blev avbrytna.
Jobbade henne mer i galoppen med hela sätet och samtidigt höll ja upp huvudet på henne för att få balansen på na.
Hoppade sen en oxer ja tänkt hoppa lite högre på men vi hoppade 75cm som högst bara efter det som hänt.
Fick bra galopp och bra språng, hon var mer "uppåt" i galoppen.
Kim var med och coacha lite och hon var helt chockad över min sits, hur jäkla bra den hade blivit! och att Nice galoppera så jäkla bra lugnt och samlat och att hon hoppade superbra. Hon hade aldrig sett oss så duktiga och gå så fint. Helt chockad var hon haha!
 
Så nu taggar vi inför onsdagens 60 + 70cm. Får jobba henne likadant då!
 
Köpt nytt schabrak och luva. Hon kommer bli så snygg i vitt!
Har också en logga på ena sidan schabraket, Knaperboden. Lär ju göra lite reklam ;)
Vet att man inte får ha på hopptävlingar, men ska kolla upp ltie mer vilka regler som gäller.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0