R - Markarbete/hopp

Calito: På gårdagens hoppspecial red vi lite markarbete med mycket styrka.
Värmde först uppp självständigt och han ville inte riktigt hålla galoppen bröt av ibland men annars så.
Hoppade fram på långsidorna där det på ena sidan vart två räcken med 4 galoppsprång imellan och på andra två oxrar med 5 galoppsprång imellan. Ja fick lite för mkt först men sen vart det bättre.

Sen vart det dagens stora övning som var en serie på medellinjen med 7 hinder i rad.
Trav in, 2 studds, 2 galoppsprång Oxer, 1 galoppsprång 2 studds, 1 galopp språng Oxer, 2 galoppsprång Räcke.
Hindrena höjdes eftersom vi hoppat men stanna på ca 85cm, de va låga hinder idag eftersom övningen gick ut på helt andra grejjer.
Calito blev helt hypad när de snart skulle bli hans tur, stegra och hade sig lite så ja fick stå lite utanför kön ibland.
Vi kom nog lite segt in och de resulterade i att de lära gå ltie fortare och fortare för att hinna med så sista hindret blev det ganska nära men han hoppade så fint!
Första vändorna vart väldigt vingligt ju längre vi kom men sen vart det rakt och bra, lika vägen efter ville han först svänga av men ja red enda ner till porten innan ja svängde och då gick det bra efter nån gång, första sparka han bakut för han ville svänga ;P

Jag har aldrig riktigt hoppat en sådan serie, nån studds i rad sådär och kanske ett hinder men inte så mkt annat.
Är inte nöjd över dagens pass alls. Inte för att något gick dåligt, men heller inte helt bra tycker jag.
Kan också vara för att nu rider jag i en grupp som tränat hoppspec sedan tidigare och är jätteduktiga! Kanske jämnför jag mig lite för mkt med dem?
Min måndags ridlärare rider ju i samma grupp ;D

Tina tyckte att det gick jättebra men att jag är lite för försiktig, att jag ska rida på han lite mer och idag vart det mycket tjat om eftergiften, så de ska ja tänka på!
Men vilken skillnad på underskänkeln, mycket stadigare nu sa hon och de kände ja också. (Hade rotat fram mina gamla shortchaps).
Hon tyckte också att det gick bättre och bättre!


Nu har ja lite att tänka på till nästa gång och träna lite hemma kanske om de går :)
Den här övningen och liknade är något jag behöver träna mer på, väldigt nyttigt!

dagens övning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0