R- hoppspec start

Idag red jag min första hoppspecial. Banhoppning stod på schemat.

Calito: Vi värmde upp självständigt och han kändes ganska tillbaka hela tiden. Positivt då ja kunde jobba han lugnt. Han kändes fin och ja red mest runt och lite volter ocksånt.
Ökade galoppen litegrann sen för att känna att han var framme för skänkeln, de va han.

Sen började vi hoppa fram på lite linjer och de gick bra! Hade kort tygel och bra kontroll.
Efter det va vi ihop det till en bana på 8 hinder, började med ca 70cm höjd.
Det gick jättebra, helnöjd.
Hoppade sedan banan igen på höjder mellan 70-90cm, gick super bra.
Båda gångerna var han aningen för mkt kontrollerad = under tempo så vi kom lite för nära nån gång.

Det kändes väldigt bra idag, jag hade kontoll hela tiden och tygeln gled inte ur handen en enda gång!
Följde med väldigt bra i sprången och tror inte vi fick något riktigt för tidigt hopp heller, snarare någon gång för nära.
Men som sagt var det aningen för tillbakadraget, ska rida på lite mer nästa gång.
Hoppade om en linje på två oxrar och då ökade ja farten och då gick de super!

Fick ingen påpekning alls om händerna idag (framsteg!), kortade upp dem redan direkt.
Däremot vill Tina att ja skaffar ridstövlar/ shortchaps för att få stadigare underskänkel.
De tror hon kommer lösa mitt problem med att ja kniper åt med knät, vilket gör det ostadigt.

Annars tyckte hon att jag gjorde det jättebra och att jag är väldigt följsam i sprången! :)

Nu taggar vi Pay and Jumpen på lördag, 80cm med Calito.



dagens hoppbana

Hinderbanan. Det var mycket "brutna" linjer (ibland försvinner orden helt!) vilket är mycket bra träning.
Speciellt vägen mellan nr7-8 var knepig, man fick hoppa lite snett. Men de gjorde C kanon! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0