Mina fina hoppehäst!

Nice: Igår fick skrittade jag ut på henner barbacka (på varma täcket) ett varv runt Knapern bara så hon skulle få röra på sig lite, är bra att enbart hålla henne i skritt ibland då hon annars lätt börjar takta och passa när man går hemåt. Nu höll hon ett visserligen friskt tempo, men fortfarande ren skritt :)

Idag hade ja lite service, Elin red iväg och värmde upp henne medan jag promenixa en kortis med Dotte och barnvagnen (Ludde) och sen borstade henne.
Sötponnyn tryckte ner hela mulen i barnvagnen så Ludde vart glad/rädd/förvånad allt i ett. Men mest glad haha.

Sen hoppade jag på vägen (den fdt. sbsvägen), en lång raksträcka på gården.
Hade ett räcke och 5 aloppsprång mellan till ett sockerbitshinder.
Hoppade åt båda hållen och började i trav, sen tog vi det i galopp.
Nicen var skit glad och laddade på ordentligt! Hon tyckte det var superroligt att hoppa igen och laddade mer för var gång kändes de som ;D
Hon gjorde det jättebra och hoppade slutligen några vändor på 80cm tills det kändes riktigt bra!
Inga problem alls med höjden för någon av oss. Bara små missbedömningar av avstånd, men de resultera inte i nåt mer en ett ngt större hopp.
Idag stämde allt. Jag höll hästen i ett friskare tempo, satt rak i ryggen (faller lätt fram på henne), eftergiften, satt ner ordentligt i sadeln och inväntade språnget. Hästen var rakt på, inge vingel eller tvek, inge sjabbel med benen. När språnget blev lite långifrån så tog hon i mer och hoppade det så. Inge mer med det liksom.
Hon kändes som en "riktig" ridhäst! :D  Mycket för att jag också red henne som en sådan.
Visst kan en travare bli minst lika fin att rida, men min har en bra bit dit även om hon är väldigt fin :)
Elin fick sedan hoppa ner henne lite på småhinder, hon gjorde det jättebra och hästen också.
(hon har inte hoppat sen hon red lektioner på grs, sluta typ -99?) Sen red hon iväg en sväng och trava/ skritta av henne.
Jag och Ludde fortsatte pyssla med och promenixa lite med Dotte igen.

Vart väldigt taggad på att ta med henne till ridskolan och PaJ och sånt nu!

Elin stod ju och kollade så hon gav kretik, mycket positiv. Hon instämde med ovan.

Ska hålla Nice på en lägre nivå på hindrena och mycket markarbete (var tyvär för tungjobbat att flytta mer en dessa 3 bommar, 2 hinderstöd och 2 kuber den braa biten man lära gå).
max ca 80cm men istället tror ja vi ska försöka komma upp i den höjden varje gång vi hoppar (ej markarb) så hon blir riktigt säker där innan vi går upp mer i höjd när muskler och mer därtill finnes.


Om ni undrar varför styckena inte passar ihop eller det är hoppigt (gäller alltid eg) är det för att jag skriver något, kommer på något mer, tillägger och fortsätter osv haha och sen kanske ja inte läser igenom. Då blir det ibland knas ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0