lugnt på skogen / lastträning

När jag kom ut till stallet idag höll Emelie & Larsa på att sadla på Davinda & Tusingen, så ja tog på tränset och följde med på min stjärna.

Nice: Satt på täcket bara, hur stadigt som helst. Konstigt att de kan vara sådan skillnad motför att vara helt barbacka.
Tog en kortare tur på skogen ca 30min med skritt & trav bara.
Det gick bra!


Nitro: Herr N fick träna lite lastning. Ja hade ställt in en krubba med kraftfoder så han skulle gå in och äta bara.
Alltså han är så himlans skum. Man blir tokig på han!
Han går liksom mot transporten och upp på rampen, men där stannar han.
Han gick in och åt lite i krubban iaf och sen backa han ut igen så fort ja rörde mig, nudda han eller något lät.
Bakfötterna står stadigt på rampen, de vägrar han flytta med sig in. Han kan bli sjuuuukt lång när han vill också.. stå längst fram men endå ha hovarna utanför. Dock klev han inte in så långt idag.
Men ja lät han bara komma in nästan fram och äta upp sin mat, sen klev vi ut igen när de va gjort.
En kvart typ höll vi på.
N är inte ett dugg rädd, bara så himlans jäkla bestämd av sig. Han ska bannemig inte stängas in tycker han.
Ska fortsätta träna på med att ge kraften där inne och se om vi lyckas.
Folk (och jag själv) är emot att "muta" in hästen. Men det finns inte en chans att man annars får in honom..
Han har en sådan enorm vilja och stark som vettesjutton.
Men min tanke är att om han vänjer sig att han får gå in där och lugnt stå och äta upp sin man kanske det blir en trevligare/ lugnare upplevelse och han kan gå in utan mutning sen? Inte en aning men prova kan man ju.
Den här ponnyn har gjort att jag tappat tålamodet totalt, det finns inte mkt alls när ja hanterar honom.
Har bara lust att ge upp hela tiden!


Kommentarer
Postat av: ea

prov

2012-02-02 @ 11:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0