Nitro igår och idag

IGÅR
Nitro: Provade lokselen och den satt bra. Gick inte att spänna den för vanlig vagn så då provade vi istället att sätta skaklarna bakom, så de låg lösa och släpades. Nog för att ja trodde han skulle reagera lite, men absolut inte så som han gjorde. Han vart livrädd. Bara for runt runt runt.
Då är det endå en väl körd ponny som inte bryr sig om det minsta och har haft pulkor farandes bakom utan problem.
Men vi fortsatte iaf. På rakt spår gick det ganska bra, visst gick han och spände sig men inte så mkt mer, men så fort man skulle svänga och skaklarna nuddade hans ben och de lät då vart det panik på lillkillen.
Gick därför bara litegrann tills han slappna av något iaf.
Sen tömmkörde jag han en stund och hade ett grimskaft dinglandes på rumpan så de skulle slå lite mot benen, de va ju inget han brydde sig i.
Iof borde ja väl kunna listat ut att det skulle gå sådär med tanke på hur han var när ja borsta. Såfort jag skulle försöka kratsa bakbenen slog han på mig och vände runt, han tillochmed började sparka bakut upp med bägge benen... :S
Vad är det för fel på herr Nitro? Nåt galet måste det vara ju.
Ska fortsätta nu med att sätta skaklarna lösa så han får vänja sig men då ska ja först köra av han lite energi!

IDAG
Nitro: Det kom ett par 12-åriga tjejer som ville rida (iaf den ene brukade rida jazz mfl förr), så jag tyckte de kunde få rida Nisse också.
Så Malin red Jazz, Josefine Nitro och jag Nice på ridbanan.
Det gick jättebra! J red på ridskola och det syntes att hon kunde rida och sköta häst, hon lyssnade och på det jag sa och tog till sig :)
Visst att han var lat men hon fick bra fart på han iaf tycker jag, nåt stop som hon snabbt fick igång igen. Utan att ens ha ett ridspö på sig!
Vi avslutade med att rida ut en sväng uppå skogen, bara till backen som leder till furäng och tillbaka igen.
Gick jättebra även då, hon fick en liten kort galopp på han också. Hemåt vart han piggare iaf.
ca 45min.
Jag kratsade bara hovarna resten fick hon göra helt själv med han och det gick super! :)
Lär ju nämna att Jazz var duktig och inte bråkade eller busade något, Malin var också duktig! Han travade på och hängde med hyffsat iaf.

Ev. kommer mina nya stalltjejer och rider på Söndag igen ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej det var kul att få läsa om Nitro det verkar som att han har kommit till ett bra ställe.Han har tydligen inte haft det så lätt sen min dotter sålde honom.Är han fortfarande hingst eller har han blivit valack?

Mvh Agneta Sandras mamma.

2012-02-10 @ 17:11:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0