dressyr/hoppträning

Calito: Det var en dubbellektion så vi red 8.20 - 10.00.
Började med att rida dressyr, jobbade hästarna mycket på volter i trav och galopp och även endel öppna i trav. Vilket det inte vart så mycket av för min del.
Han kändes bra, vart lite väl pigg emellanåt.
När ja satte mig ner i arbetstrav vart det genast stor skillnad, då fick ja ihop han på ett helt annat vis, lugnare och volterna rundare.
Vi galopperade på en volt i lättsits i lite högre tempo och på den öppna delen satte vi oss ner och samla ihop galoppen lite.

Sen vart det dags för hoppning. Började hoppa fram på en studds serie. Börja med 2 studds och sen fylldes det på en för var gång tills det till slut var 5 studds varav sista var en oxer på 80-85cm.
C var duktig, vi kom in bra och sen studdsa han på. Ja behövde bara släppa på tygeln och stå upp ;)
Jacky tyckte att jag hade en väldigt bra balans! Att jag skulle kunna ge hur mycket eftergift som helst och endå behålla balansen. Och jo det har jag väl faktiskt :)
Det sista vart han lite för lång och rev oxern första gången så nästa gång satte jag tillbaka han lite mer mellan så då gick det super!

Hoppade sen en linje på 3 hinder, med 14m mellan varje = 3 jämna galoppsprång.
Vart lite sent sväng så vi kom aningen långt ut, men annars gick det jättebra!
Måste även haft ett hyffsat högt tempo där ett tag för ja tyckte det vart lite trångt ut, men sen lära ja driva aningen för att nå fram.

Slutligen hoppade vi en liten slinga.
Först ett grind Räcke, sen linjen på 3 hinder, vidare på ett kryss-Stigsprång och sist en Oxer.
Jacky höjde åt mig så ja hade nåt hinder på 90cm+

Dagens övning var att rida hästarna i ett högre tempo, så eftersom vi hade hindrena utspridda över hela ridhuset vart det långa anridningar som vi kunde utnyttja farten till.
C hoppade lika bra som alltid<3
Jag red bra vägar och vi fick bra språng, aningen stort på sista. Så ja fick hoppa det igen, då höjde hon det mer.
Fick in ett kanonbra språng. Sån härlig känsla när hästen tar i när den tar sig över lite högre hinder.
Jacky tyckte vi gjorde det jättebra och min väg var super.

Tyckte själv att det gick väldigt bra, att ja verkligen red och inte vart för passiv.
Även om fötterna och händerna höll på att frysa sönder, frös överhuvudtaget! Huah. -18 var det!
Efter vi var klara fick vi (4st som ville) skritta av hästarna ett varv på spåret. Eftersom vi red åt andra hållet hitta ja inte riktigt och ingen annan heller, så vi red först lite fel men sen kom vi rätt ;)
Så det tog lite längre tid, minst 30min eller nåt.
Då trodde ja många ggr att ja inte skulle klara det, fötterna var som isbitar. Kände inget annat en enorm smärta i dem. Fy satan.

Efter ja tinat upp litegrann i stallet och chillat i klubbis kom Elin och hämtade mig, tack o lov, så vi drog ut till våra hästar och fixade dem. Behöver kanske inte ens säga att de fick vilodag efter morgonens äventyr? Skulle inte hinna heller.

NU måste jag in i duschen om ja ska hinna till Gävleborgs Travgala!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0