R- Igenridning - Dressyr

Eftersom jag jobbade i måndags red jag igen idag. Gissa vilken hääst?

Calito: Vi hade dressyr. tränade övergångar från olika gångarter. Tyckte det gick riktigt bra!
I början av lektionen var han lite stretig och röck med huvudet, men han va lugn iaf.
Var kanske lite svårt också då ja red med tummvantar halva lektionen typ, glömde ridvantarna i stallet tydligen.
Sen red ja utan så ja kunde jobba han bättre med mer "fingerkänsla".
Men sen efter lite jobbandes mjukna han till och vart skit fin! Kunde få han i det tempo jag ville, tom jätte sakta trav och han gick i en fin stadig form! :)
Övergångarna satt bra, från halt till galopp och vissa gånger från galopp till halt rel fort.
Vi tränade även på enklare byten. Vi galopperade i en åtta och ex börja i höger varv, när vi kom till mitten sakta vi av till skritt några steg och fatta ny galopp, då vänster. osv. varannan galopp.
Det gick bra, iaf att fatta galopp från skritt. Men lite svårare att få ner direkt till skritt.
Sen red vi samma övning men på medellinjen och gjorde varannat håll med avsaktning till skritt i mitten på medellinjen.
Avslutade med lite skänkelvikningar i trav.
Det gick faktiskt riktigt bra! Brukar inte lyckas få med han helt, brukar bli att han böjer halsen för mkt som resulterar i att han bara springer iväg utåt. Men lyckades få han att flytta sig ganska rak idag :)
Cicci var petig hela lektionen med att övergångarta skulle gå så snabbt som möjligt och att hästen skulle bibehålla formen. Även i halten skulle den stå på stadig tygel.  Skit bra! ja slarvar lätt annars faktiskt.
Fick bra feedback.

Jag älskar att rida för Cicci, man utvecklas hela tiden då!

Åkte ut senare till gröntkort kursen men så var den tydligen inställd. Suck!
Var då förbi valbo ridsport och gjorde värsta klippet. Ett skit snyggt grimskaft för 25:- bara!
Ett platt med handtag i mina fäger som är svåra att få tag på.
De har rea på mycket grejjer som ja skulle vilja ha, men man lär ju tänka noggrannt så inget mer följde med hem. 50% på massor av täcken! Fanns tyvär inget i 115cm vinter vad jag kunde se :(
Däremot i Nice stl massor, bra sugen! Men hon har så hon klarar sig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0