markarbete/hoppning

Nice: Efter Elin värmt henne på skogen fick hon hoppa fram henne på den serie ja ställt fram men ja la om lite bommar så det blev lite enklare till en början.
De travhoppade mestadels men sen även lite i galopp. Högre denna gång en förra, men de får börja lågt och ta det succensivt framåt.
Sen hoppade jag upp och hoppade på samma höjd men ja till studds.
Så det blev 3 studds, två galoppsprång till ett kubhinder och tre galoppsprång till ett kryss/räcke som höjdes allteftersom, resten fick ligga på låg höjd hela tiden.
Hoppade åt bägge håll så de vart omvänt också.
Plockade sen bort mitt hindret så vi bara hoppa 3 studds och typ 6 galoppsprång till räcket som maxade på 80-85cm.
Vart ett riktigt styrkepass för min lille madam, märktes att hon vart lite trött i benen på slutet.
Höll en väldigt låg höjd så det vart mer markarbete, gymnastisk styrkeövning typ.
Jag travade sedan av henne bort på Knapern en sväng.

Vi filmade också så det komemr imorgon, liksom allt annat. Hur ja nu ska hinna?!

Fanny red Nitro och han hade varit väldigt pigg och full i bus, härligt! :)
Sen hjälpte hon mig ta in hästarna, de kom in sent vid halv nio. Men inte går det någon nöd på dem för det.


Gårdagens ridpass med Nice: Red bort via furäng ut på Värsbäcken. Det var så otroligt fin snö mark så vi galopptränade. Direkt bakom bommen satte vi av i lugn och sansad galopp höll den bort förbi grillplatsen, där ställde jag mig upp i lättsits och hon fick öka tempot en bit, sen satte ja mig ner och höll tillbaka galoppen så den blev endå lugnare en bit tills vi sakta av till skritt sista lilla biten innan bron.
Gjorde likadant fast åt andra hållet sedan.
Och samma sak en vända till på Värsbäcken.
Vilken duktig häst hon var, har nog aldrig kunnat galopperat såpass sakta ute i det fria.
Vart en bra övning då hon för det första fick galoppera mycket, för det andra att kunna öka/minska galoppen på min begäran och utan att bryta av.
Värsbäcken mellan bom - bro är bra precis 1km.
Så intervallerna blev ca 900m; varav ca500m lugnt, 300m ökad/snabb, 100m lugnt. (hofta lite ungefär på kartan, vilket nog stämmer ganska bra med IRL).
Vart en trött häst och det kändes väldigt bra att känna att hon fick ett rejält pass med mycket galopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0