R- sittsträning

På gårdagens lektion hade vi teori, så de vart sittsträning.
Vi blev bara 4st på 2 hästar så vi turades om att longera och rida.
Jag red Popcorn med voltigegjord.
Super enkelt. Han va så otroligt lätt att sitta på, inga problem alls att släppa båda händer och slappna av i benen endå och inte i galoppen heller. Tränade lite övergångar där medan ja höll ut händerna.
Fick också typ direkt ja satt mig upp ta upp benen och slå ihop dem ovanför hans hals/öron.
Han vart lite rädd första gången sen gick de bra. Men ja däremot som va helt slut efter ridpasset med min va ju lite stel haha.
Sen longerade jag och en annan tjej red och ja säger då de att vi kan inte ha suttit på samma häst. Hon hade fulla problem med att sitta kvar och tyckte han va jätte skumpig så hon släppte bara en hand i taget.
Lite tråkigt att ridläraren sågott som hela tiden hjälpte dem som red Selga..
Jag gjorde ju klart mkt mer en vad de andra, men tyckte de va alldelles för lätt.
Men de va roligt iaf! :)

Men sen är man ju född på hästryggen också, så är jag ju van med sådant. Hur många ggr har man inte ridit i damsitts, åt alla håll och kanter och stått på knä och sånt. De liksom är inte en dugg svårt såvida inte hästen reagerar för mkt då.
Ja red Jazz och Elin Dotte när vi var små så galopprejsa vi, snurrade runt pinnar typ 100 varv och hoppade sedan upp på ponnyerna utan att veta vad som var fram eller bak haha men vi hamna rätt så fick de bara springa hemåt haha.
Samma dag höll vi på att hoppa av och på ponnyerna i galopp. Duktiga vi va som klarade det!

Tänkte iaf att ja skulle prova lite sådant med Nice någon dag, kanske kolla om Fanny vill hjälpa till så kan vi turas om att rida o longera. Vi hålles oss dock till trav då haha.
Kanske skulle skaffa en voltigegjord?

Svall Cockie och jag 2007
Hade ingen sån bild, men här rider ja iaf min då (2007) 4 årige Svall Cockie i enbart ett grimskaft.
Hon va kanon duktig och lydig, men fick några små busattacker. Saknade Cockie<3 r.i.p.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0