hoppträning med Wizir

Hoppträning med Wizir stod på schemat direkt efter det.
Det var så varmt i ridhuset så man va helt slut efter tio min haha.
Vi värmde upp med högre växel i direkt och i fältsits i galoppen med lite rejs på långsidorna så de skulle vara riktigt frammåt.
Sen red vi på en volt och jobbade dem inåtställda i både lugnt och snabbare tempo i trav o galopp och att de skulle vara framåt för skänkeln från halt till trav & galopp till skritt osånt.
Hoppade fram på olika linjer för att slutligen hoppa hela banan på 8 hinder.
Höjden var väl 70cm sista vändan ja hoppa bana kanske max 80cm nåt enstaka men nja vet inte.
Nåväl det var inte det intressanta utan de va roligt att träna med lite mer fart för vi skulle rida hela banan i högre tempo, längre galoppsprång.
Ja är ju van att rida fort så de va väl inga problem. Wizir vart riktigt taggad och drog järnet! Fick inte stopp på han när vi hoppat klart nästan, de tog tid haha!
Tycker vi faktiskt fick till det riktigt bra, de va inte många ggr vi kom fel på hindren (dvs hoppa stort).
Vägarna vart ganska bra och ja försökte sitta ner i sadeln och tänka mer på min sits och de kändes bra.
Föjde med mycket bättre över hindrena med W, förra gången med Emil kändes de som de vart konstigt mest hela tiden i början och bättre först senare.
Andra rundan gick bättre för då tänkte ja mer på att sätta mig ner och bromsa upp han lite emellanåt.
Sara (ridläraren) var väldigt nöjd. Hon tyckte jag gjorde det så enkelt för mig.
Oh nej tänkte jag, trodde det var något dåligt. Men så sa hon de att det var jätte bra, att jag inte satt och drog och bromsa upp en massa utan när hon sa att ja skulle öka och ha fart då gjorde ja precis som hon sa och de va kanon, att de bara behövdes de lilla ja gjorde satte mig lite djupare och bromsa med sätet mer så! ;D
Det gällde både Emil & Wizir att ja hade gjort det jättebra och fått bra fart på dem därför :)
Så jag är helnöjd med träningen.
Ja vill gärna testa lite mer mina gränser på träningarna så ja vill ju hoppa högre för att de dels är sån känsla och dels se hur lång ja törs haha.
Men tyckte de här va en jättebra träning så det gjorde inget endå :)

wizir och jag påskhoppninh
Wizir och jag före påskhoppningen.

Vart så sjukt sugen att ta med min häst på en träning på fältis men det får vänta tills senare i höst.
Hon lär få mer muskler och bli starkare i galoppen först så hon orkar och även klara att hoppa en bana ;)
Fast de är lite trångt att göra det där hemma.
Kanske tar henne på en lektion så behöver man ju inte kunna en hel bana utan enstaka hinder.
Fundera också på en sån där privatlektion i dressyr, så ja får hjälp med grunderna. Hon är ju lättlärd och kan endel, men liksom de saknas ju enheldel också som ja har lite svårt med ;P
Kanske blir en riktig ridhäst av madame! Hinner ju aldrig med snabbjobben iaf..

Föresten hade chefen pratat med fårägarna, där Nitro tvärnita och glodde precis där hade det legat ett kadaver i skogen.. ursch tur ja inte såg de. Så han kan gottochväl märkt det och säkert känt björndoften.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0