Hoppträning för Tina

Calito: Var på fältis från 10-18, först på gkc i 3h och sen fick ja lite dötid. Men då hjälpte ja till att ta in en massa hästar och bygga banan och kolla på gruppen före mig litegrann.
Vi var bara tre stycken som var med så de va ju tur, vart lite stressig framridning för de skulle vara hoppspec sen.
Han var lugn och fin. Vi började hoppa på de olika linjerna. De gick bra!
Så vart de ihopsatt till en bana på 8 hinder.
Först på en lägre höjd och den vändan gick ganska bra, kom lite stort på vissa hinder.
Ja är sämst på att bedömma avståndet, vad gäller allt liksom. Så då blir det att hålla i sig i stället ;)
Efter det höjdes banan igen så endel hinder låg på 90cm och endel 80-85.
Även där vart de 2m gigant hopp på endel men ja har lärt mig hänga med rätt bra, förutom att ja tappar hela tyglarna typ efter.. så ja han inte med att korta up dem och samla alla gånger innan de va dags för nästa hinder och lära väja och ta nya tag.
Fick därför hoppa om vissa linjer. Och sista vart faktiskt rätt bra! När ja verkligen tog till mig som ridläraren sa.
Att samla upp tyglarna ordentligt då kom vi bättre in vilket också ger bättre språng ut.
Annars gick de väl bra.
Tina var på mig mycket redan från början att korta tyglarna och sen även att ja ska ta fram och upp dem mer, så ja inte håller dem så nära mig.
Men de ja känt med C är att man lär ha lite längre tyglar för att kunna sitta ner i sadeln, så när ja korta tyglarna vart de att ja fick en lättare sitts och inte kunde sitta ner och samla han som ja måste för att de ska gå bra!
(Vart mycket tjat om tyglarna med Nice också igår, självklart tar jag till mig och ska öva på att bli bättre!)
Så det innebär att ja har en ny sak att träna på haha.
Tina tyckte att jag gjorde allt rätt annars och att de va helt rätt att släppa på tyglarna så han får fritt när de blir sådana där för tidiga språng.
Däremot som sagt ska ja bestämma mig innan om ja vill att vi ska öka eller minska för att komma rätt.
Vilket ja lär öva på för ja kände att ja inte ens va säker på om jag skulle över haha.

Hon sa också att hon skulle göra allt för att förska få med mig i en hoppspecial nu, så ja håller tummarna att de finns plats nästa termin! (är fullt just nu)
och att om jag bara får in de där med tyglarna, svårt att lära om när man fått ovanor, så kommer ja få så himla mycket gratis. Så nu ska här tränas! ;D

Efter han jag se när det var hoppspecial för ponnyer och de gjorde en väldigt bra och rolig hinderbane övning där de va hinder, studds och upphöjdcavaletti i samma bana så man lära vara väldigt samspelt trav-galopp blandat.


banskiss

Kommentarer
Postat av: thelma

Ifall du har facebook så tycker jag att du ska bli medlem i den nya gruppen "begagnade travprylar" :D

2011-12-29 @ 22:28:56
URL: http://ponnymuppars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0