"dressyr" i skogen

Läste en dressyrblogg innan jag drog till stallet idag och vart väldigt pepp! Så ja länga lädrena och drog ut med min otroligt utbildade travare haha.
Träna lite "dressyr" i skogen. Skänkelvikningarna satt bra åt bägge håll, så övade vi övergångar halt, skritt och trav galopp och växla lite mella gångarterna. Växla dock ner/ upp en växel itaget.
Försökte samla galoppen lite så vi kunde få den lite "rundare" men hon låg ungefär ner på marken och sprätte i full fart...
Så då försökte vi oss på att jobba i form uppe på en vändplan en stund. Hon fatta ingenting och gjorde ingenting mer en att villa därifrån. Suck.
haha.

Ja har iaf bestämt mig för att sattsa mer på dressyren, de har aldrig intresserat mig förr men de är ju endå grunden i allt. De är så härligt när hästen gör det man ber den om och verkligen hittar den där bra formen.
Så för att få hoppningen att fungera bättre krävs det en uppdatering på den sidan!
Sen självklart har ja alltid velat kunna vara duktig i dressyr, men ja liksom ger upp såfort hästen inte gör som jag säger.
Så nu hoppas jag att det ska vara nå privat lektioner snart på ridskolan! För då ska ja skriva opp mig! :)
Vill verkligen ha tips och kritik.
De enda ja får på ridskolan nu är att ja lär räta på ryggen annars inte mkt mer .. och då är de verkligen as mkt hon skulle kunna klaga på.
Ja har alltid haft för snälla ridlärare, ja behöver nån som kräver lite mer av mig.
Annars lägger ja lätt till latsidan, tyvär.
Tacka vet jag Kim, hon är hård hahah!
Någon som är sugen att ha en liten privatlektion för mig härhemma? ;)

Eftersom de inte går så mycket annat med min pålle är det mycket sitsträning jag ska öva, rakrygg och bak med axlarna.
Har under flera år ridit travare och även med stigbygelgjord oftast och de har gjort att ja sitter väldigt framåtlutad, men de har faktiskt blivit stor förändring på bara nån månad.
Speciellt när ja blir trött i kroppen faller ja fram som fan, så tur ja rider så pass mkt nu att ja fått upp kondition och styrka.

blablalba haha orka läsa allt.

och skapligt mer sugen jag är på att skaffa en RIKTIG ridhäst som är utbildad, som Calito ska den vara!

note to self: Ta INTE emot fler hästar även om de erbjuds och är gratis. Gör dig av med några innan du skaffar en ny!
Även om jag älskar travare och monté så är det ridning och hoppning jag vill syssla med i framtiden.

Kommentarer
Postat av: kim

bättre att vara hård så man kommer någonstanns och berömma när de går bra, puscha och hjälpa frammåt, inte nöja sig med måtta, de behöver man inte som på ridskolan :p jag kan ha lektion för dig nåndag, är ledig hela veckan utom freda em. eller ha de en stund på freda em på ridbanan i bondgårn :)

2011-08-10 @ 13:37:52
Postat av: Sanna

om det är ridning och hoppning du verkligen vill sattsa på har du ju 3 helt fel hästar, tyvärr. var och kolla på Idas dresyrspecial idag och jävlar vilken stenhård duktig tränare dom har alltså, kul att se. så nu vet jag några övningar att träna på :)

2011-08-10 @ 20:58:13
Postat av: Emma

kim: ja man måste ju de! :D ja flyttar ev. upp henne på fredag så då eller någon annan dag framöver så gääärna! :D

ska se om petra vill prova lite nån dag ocskå ;)

2011-08-10 @ 22:05:36
URL: http://emmasaracaroline.blogg.se/nitro
Postat av: Emma

sanna: jasså ja eller hur! de är en dressyrspecial ett par h innan min grupp så ja ska nog börja åka dit tidigare och kolla på den så ofta ja hinner :)

härligt, låter som du ska ha lektio för mig också? :D

2011-08-10 @ 22:07:00
URL: http://emmasaracaroline.blogg.se/nitro

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0