Häst med diabetes

Intressant som vanlig på b-tränarkursen. Vi snackade mkt om djurskyddet och sjukdommar.

Det är så sjukt mkt man måste tänka på, som man inte tänker på.
Som tränare på häst har jag ansvaret (givetvis), men inte bara för min egen utan i ett kollektivstall som vårt där det står 12 till hästar även för dem! alltså jag lär se till/ hålla koll på om de behandlas, får medicin, äter något som har karenstid osv.. sen även se till att ingen ger min häst någonting annat en det foder hon ska ha.
Att jag inte använder samma benlindor om jag tidigare använt med ex. liniment (vissa har karenstid).
T.o.m. att jag inte själv använt HANDkräm (beroende som jag är) dagarna inpå. Då det ofta innehåller ämnen som är minst 96h karens. Allt jag nämnt har minst 96h karens.. 5 dgr startförbud.. annars blir det doping.'
Inga mediciner, sprutor mm får infinna sig i stallet (bara inlåst i ett skåp märkt med hästens namn om det fortfarand används). Kommer de och kollar och hittar det bland en stallkompis prylar, då åker jag dit och får böter.. sjukt. Så kan verkligen lova att det är plugga som gäller och ett jäkla ansvar! 
Kanske bör jag fortsätta ha Supernice i egen hage?

ibland undrar jag om jag ska gå över helt till ridningen, men ja älskar ju travhästar..

Till sak! Ett par i kursen har en häst som har Diabetes. Väldigt ovanligt på häst, iaf i sverige.
Trodde faktiskt inte det var möjligt innan de berättade det.
Den får insulin varje morgon och är en "försökskanin" där i uppsala.
Om hästen kissar väldigt mkt i boxen och sveper ett par hinkar vatten på mkt kort tid är det ett tecken på socker.
Deras fick även sår på haserna, ungefär som liggsår fast på samma ställen hela tiden och de blev värre.
Någon som hört talas om detta förr?

Nästa gång på b-kursen ska vi vara i stallet och sela ut hästar med olika utrustning, äntligen lite praktik och saker jag kan redan (det mesta iaf).

Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter väldigt intressant och lärorikt!! :)

2011-04-19 @ 12:06:41
Postat av: Emma

sv: ja de är det verkligen! :D

2011-04-19 @ 20:43:20
URL: http://emmasaracaroline.blogg.se/nitro

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0